Review: Catlateral Damage

Iedereen die een kat heeft of kent heeft zich wel eens afgevraagd wat er nou in het hoofd omgaat van deze vreemde dieren. Catlateral Damage zet je in de schoenen (poten?) van een huiskat en alles wordt ineens duidelijk: Je enige doel in deze game is het zo snel mogelijk omgooien van alles wat in je pad komt. Huisplanten, boeken, besteksets, niets is veilig voor jou!

De gameplay is erg makkelijk en je pakt alles snel op. Je springt met gemak op de hoogste kasten of kruipt onder een bed door en het voelt al snel alsof je een echte kat-superheld bent. De game kent geen verhaallijn en de enige missies zijn “gooi zo veel mogelijk alles omver”, maar dit gaat niet vervelen. Door willekeurige events blijf je met plezier bezig. Zo kan de zwaartekracht ineens omkeren, kun je een forcefield maken of mijn persoonlijke favoriet: catnip. Als je een beetje kattenkruid vindt is het alsof je ineens aan de LSD zit en gaat alles ineens als een waas voorbij, met hilarisch resultaat.

Je betrapt jezelf al snel op vreemde kattengedachtes (“WAAR IS DIE MUIS?”) en dat is de kracht van deze platformer. Voeg hier de willekeurige missies aan toe en de randomly generated levels en je hebt een heerlijke casual game erbij voor je collectie. Plus met meer dan 200 collectibles blijft het spannend zelfs voor de hardcore gamer.

Score: 8

Catlateral Damage is nu verkrijgbaar op PC via Steam en op PS4.