Review: Stranger Things (season 2)

Het eerste seizoen van Stranger Things was een daverend succes. Iedereen kon het jaren 80-sfeertje in combinatie met de spanning goed waarderen. En uiteraard volgt er dan een tweede seizoen. Let op, vanaf hier onvermijdelijke seizoen 1 spoilers.

Na het eerste seizoen waren er nog een heleboel vragen die beantwoord moesten worden, zoals waar hangt El nu uit? Kan Will normaal functioneren in de gewone wereld? Redt Mike het zonder El? Krijgen de ouders van Barb ooit te horen wat er met hun dochter is gebeurd? Is het gevaar van de Demogorgon echt verdwenen? Gelukkig staan alle antwoorden klaar in het nieuwe seizoen.

Na allerlei geheimhoudingsverklaringen getekend te hebben, lijkt iedereen weer verder te gaan met het leven. Mike, Dustin, Lucas, en Will spelen weer spelletjes in de arcadehal en maken zich druk om een nieuwe highscore, gehaald door iemand die ze niet kennen. Chief Hopper probeert de orde in Hawkins weer te bewaren en Joyce heeft tijd voor een liefdesleven. Nancy en Steve zijn nog samen en Jonathan heeft zijn broertje weer terug. Maar iedereen heeft ook veel last van de gebeurtenissen uit het vorige seizoen. Mike heeft het moeilijk met het verlies van El, Hopper heeft naast zijn politieleven nog een geheim leven, Nancy vindt het lastig om net alsof te doen dat er niets is gebeurd, Jonathan is nog altijd heimelijk verliefd op haar en Joyce, mama bear dat ze is, maakt zich uiteraard nog erg veel zorgen om Will.

En dat blijkt terecht te zijn; hij heeft nogal last van visioenen waarin hij weer in the upside down is en wordt hiervoor onderzocht in hetzelfde lab dat in het eerste seizoen alle problemen veroorzaakte. Die doen het af als posttraumatische stress en ‘negeren is het beste’ en daar mogen ze het mee doen. Maar natuurlijk worden de visioenen heftiger en krijgt de familie wederom te maken met paranormale dingen waar families helemaal niks mee te maken willen hebben.

Iedereen die het eerste seizoen heeft overleefd, is weer van de partij. Er zijn een paar nieuwe gezichten bij gekomen, waaronder Bob Newby (gespeeld door Sean Astin die we natuurlijk kennen van The Lord of the Rings), Billy Hargrove (Dacre Montgomery, ja, dé laatste rode Power Ranger), Maxine Mayfield (Sadie Sink, die je waarschijnlijk nog nergens van kent), Kali (Linnea Berthelsen, die ook nog niet zo bekend in Hollywood is) en Dr. Owens (Paul Reiser, die vooral bekend werd door Aliens en de serie Mad About You). Allen onmisbaar voor de groei van de bestaande personages waar zij mee te maken gaan krijgen.

Hoewel het veel van hetzelfde is en dit seizoen niet zo spannend is als de eerste, blijft elke aflevering boeiend. Ook het einde is goed te voorspellen, maar het acteerwerk (vooral van de jonge cast), de humor, verhaallijnen die gewoon kloppen en de special effects maken het echt de moeite waard. Niemand van de personages ontsnapt aan je aandacht, want iedereen heeft wel wat doen. Zelfs de moeder van Dustin en het zusje van Lucas.

Score: 8,5