Review: The Snowman

Jo Nesbø weet als geen ander hoe hij spannende boeken moet schrijven. Hij heeft wereldwijd 30 miljoen exemplaren verkocht. The Snowman deed het zo goed dat er wel een film van moest komen. Als vrouwen in Oslo vermist raken moet de aan lager wal geraakte Noorse detective Harry Hole (Michael Fassbender) samen met Katrine Bratt (Rebecca Ferguson) op zoek naar een dader die er een gewoonte van maakt om sneeuwpoppen bij zijn slachtoffers achter te laten. Topfilm, denk je?

Think again, want de film is voorspelbaar en alles behalve spannend. Vanaf de eerste scene zijn de motieven van de dader al duidelijk. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar het geeft helaas wel veel weg. Daarnaast is Harry Hole een dronkaard die wakker wordt op bankjes in het park. Er wordt niet echt duidelijk gemaakt waarom hij zoveel drinkt. Is zijn vrouw overleden? Is er iemand doodgegaan door zijn schuld? Heeft hij het gewoon zwaar? Geen idee. Hij blijkt wel briljant te zijn en zijn baas ziet zijn grilligheden maar wat graag door de vingers.

Om de moorden op te lossen, moet hij samenwerken met Katrine Bratt. Zij is op haar beurt weer veel te geobsedeerd door een cold case waar Val Kilmer een hoofdrol in speelt. Dat werkt natuurlijk niet lekker. Hij zegt niets en probeert alles zelf op te lossen en zij is met hele andere dingen bezig. Gelukkig spreekt iedereen, ondanks dat het zich in Oslo afspeelt, Engels met elkaar dus dat scheelt al een hele hoop.

Naast het hele feit dat niemand Noors spreekt en dat elke Amerikaanse acteur in de film een Noors personage speelt, kan je ook gewoon geen sympathie voor de hoofdrolspelers vinden. Hij is een vervelende vent en zij overschat zichzelf te veel. Dat maakt het een lange zit. Dat zijn we niet gewend van regisseur Tomas Alfredson die ooit nog Let the right one in (2008) maakte. Waar daar echt iets werd opgebouwd tussen de personages is The Snowman meer haantjesgedrag. Wie kan de zaak het snelste en beste oplossen? Dit is echt een gevalletje ‘het boek was beter’.

Score: 5