Review: The Sinner (season 1)

Je hebt een man, een kind, een baan, je ziet je schoonouders liever niet elke dag; je leeft het normale leven. Niks raars als je dan een dagje met je gezin naar een drukbezocht meer gaat. Ook niet raar dat je het vervelend vindt als de mensen die voor je liggen hun muziek steeds harder gaan draaien. Dat je daardoor compleet flipt en één van die mensen zeven keer steekt met het mesje dat je net aan het gebruiken was om fruit mee te schillen, is op z’n minst opmerkelijk te noemen.

We hebben het hier over Cora Tannetti (een uitstekende performance van Jessica Biel). Getrouwd, een zoon, werkt bij het familiebedrijf van haar man Mason (Jon Snow look-a-like Christopher Abbot) en klaagt eigenlijk alleen maar over het feit dat ze wel eens gewoon thuis wil eten in plaats van altijd bij haar schoonouders. De eerder genoemde steekpartij bij het meer lijkt dan ook het niets te komen. Detective Harry Ambrose (Bill Pullman) heeft acht afleveringen te tijd om uit te zoeken waarom deze jonge, stille moeder deed wat ze deed.

Een soort Making a Murderer, alleen dan niet met de vraag “Heeft hij het gedaan?”, maar “Waarom heeft ze het gedaan?”. Gelijk worden het Amerikaanse rechtssysteem en het geloof (weer) eens onder de loep genomen en een goede detective zou geen goede detective zijn zonder persoonlijke issues en een ietwat te persoonlijke omgang met de verdachte. Wat dat betreft hebben we dat allemaal wel eens eerder gezien. Het wordt af en toe en vooral in de laatste aflevering wat onwaarschijnlijk, maar je wordt als kijker constant heen en weer geslingerd tussen “Ze is gewoon gek geworden” en “Er is veel meer aan de hand” en dat houdt het spannend.

Het verhaal van Cora lijkt na dit seizoen toch afgesloten te zijn, maar volgens showrunner Derek Simonds is er nog een verhaal te vertellen over Harry Ambrose en anders heeft Petra Hammesfahr, die het boek The Sinner schreef, nog meer boeken geschreven die als inspiratiebron kunnen dienen.

Score: 8