Review: Justice League

Onze planeet zit weer eens in de problemen en in de wereld van DC zijn de leden van Justice League de beste keuze om de mensheid te redden. Goede keuze of niet? Deze film speelt zich af na Batman v Superman: Dawn of Justice (2016), dus als je die nog niet gezien hebt dan zou ik zeker niet verder lezen.

Na de dood van Superman verkeert de wereld in een ellendige staat. De politie heeft hun handen vol aan alle criminaliteit en terroristen zien hun kans schoon om nog meer chaos te creëren. Daarbij komt ook nog eens een dreiging uit de ruimte waar Batman (Ben Affleck) in een van de eerste scenes korte metten mee probeert te maken. Hij heeft meteen door dat het ernstig is en wil in de afwezigheid van Superman een team van superhelden in elkaar zetten. Wie daarvoor in aanmerking komt, weet hij ook al; Wonder Woman (Gal Gadot) natuurlijk, die hij nog kent uit zijn vorige film, Aquaman (Jason Momoa) die goed is met water, The Flash (Ezra Miller) die heel snel is en Cyborg (Ray Fisher), half mens/half robot. Klinkt als een dreamteam, niet waar? Elk team heeft zo zijn beginnersproblemen; niemand heeft eigenlijk zin om zijn leven te riskeren en te strijden tegen het gevaar, genaamd Steppenwolf (Ciarán Hinds). Maar al gauw komt de villain ook in de privélevens van de helden herrie schoppen en dan is het menens.

Laten we het eerst over Steppenwolf hebben. Hij gedraagt zich als een klein, verwend kind. Hij zeurt, praat te veel en krijgt behoorlijke klappen. Hij heeft het over het einde van de wereld, maar omdat hij best makkelijk om te duwen is (voor het dreamteam althans), komt dat niet echt dreigend over. Ook als het einde van de wereld een beetje dreigt te beginnen, dan ziet dat er uit alsof we nog zeeën van tijd hebben. Al met al nog steeds een probleem voor het team en hoe ze dit gaan doen zonder Superman is een raadsel. De perstoer verklapt al dat Henry Cavill weer mee doet, maar of hij alleen maar in flashbacks te zien is of een grotere rol speelt, is iets wat je zelf mag ontdekken in de bioscoop.

Het is goed om te zien dat iedereen iets heeft om voor de vechten en dat je bij elke held wat meer achtergrondinformatie krijgt. Behalve bij Batman en Wonder Woman, maar die ken je al uit vorige films. Uiteraard draait het allemaal om samenwerking en iedereen groeit ook naar dat moment toe. Dat is helaas niet echt verrassend te noemen. Ook jammer dat Batman een beetje als zwakke schakel neer wordt gezet en constant vergeleken wordt met Superman. Verder is het een film waar je je prima mee kan vermaken; het ziet er goed uit, is grappig (al is DC wel altijd wat zwaarmoediger en donkerder dan Marvel) en hoewel er veel te voorspellen valt, zit het verhaal goed in elkaar en je merkt vrijwel niet dat het door twee verschillende regisseurs, Zack Snyder en Joss Whedon (die laatste moest erbij komen, nadat de eerste vanwege tragische familieomstandigheden even moest stoppen) in elkaar gezet is. Het blijft Snyders (300, Man of Steel) film en daar is Whedon (The Avengers, Buffy The Vampire Slayer) gelukkig volledig in mee gegaan.

Score: 7,5