Review: Fortnite (Battle Royale)

De volledige game van Fortnite is op het moment van schrijven nog in early access en zul je dus (flink) moeten betalen voor de hele game. Begin 2018 wordt verwacht de hele game free to play te kunnen aanbieden. De Battle Royale modus is echter al wel gratis te spelen en hier hebben wij dan ook gretig gebruik van gemaakt. Oordeel? Misschien wel de ultieme survivalgame van 2017!

Hoewel het verhaal voor mij nog een mysterie is (omdat ik niet heb betaald voor de hele game) kan ik toch enorm genieten van de Battle Royale mode. Jij en 99 andere spelers worden gedropt op een eiland en de laatste speler die leeft heeft gewonnen. Wat simpel klinkt op papier is in uitvoering toch een hoop spannender en uitdagender.De spanning begint al op het moment dat je uit de vliegende bus (yup..) moet springen om te paragliden naar het strijdveld. Je hebt 30 seconden en dit kunnen al de spannendste seconden zijn van de hele game; Spring je vroeg en land je op een plek met veel loot? Of spring je laat en veilig weg van de massa, maar ook van de wapens? Dit soort keuzes blijven een grote rol spelen, naast het obvious doel: het neerschieten van je tegenstanders. Dit zorgt voor een super dynamisch spel, waarin elke ronde als een verse en nieuwe kans voelen.

Het ziet er super uit, het sound design geeft je kippenvel (er is geen muziek zodat je elke voetstap hoort van de tegenstander die jouw kant op kruipt) en het speelt heerlijk. Of je nou aan t snipen bent, aan het farmen voor grondstoffen of een veilige bunker bouwt, het voelt gelikt en het voelt nergens als een dagtaak om dingen gedaan te krijgen.

Het alvast gratis aanbieden van Battle Royale is een slimme zet van Epic Games, want ik ben super benieuwd naar de volledige game. Tot 2018 blijven wij in ieder geval dit spelen, met voorkeur samen met vrienden!

Score: 9

Fortnite is nu beschikbaar voor PS4, XBox One en PC.