Review: Ratchet & Clank (2016)

©Insomniac Games

Laat je niet foppen door de schattige animatie en familievriendelijke humor: Ten grondslag aan deze game liggen mechanics waar elke A-titel nog jaloers op mag zijn. In Ratchet & Clank speel je een soort reboot van de klassieke serie, met een hoop herkenning voor trouwe fans. Je reist van planeet naar planeet om de slechterik du jour te stoppen en ondertussen vind je wapens, race je over monorails, discodans je met stofzuigerrobots en vernietig je grote vliegende hersenen. En nergens voelt het alsof de game het doel uit ogen raakt.

In de jaren 90 waren de zogenaamde mascottegames op hun hoogtepunt: Crash Bandicoot, Jak & Daxter, Spyro, Kirby, Sonic.. Maar waar een hoop van deze klassiekers later een “gritty reboot” hebben gehad, is Ratchet & Clank nog steeds een feestje. De game begint met een fijn parcours dat alles uitlegt, zonder dat het overdreven als een tutorial voelt. Als je eenmaal aan de controls gewend bent ga je al vrij snel het heelal door op zoek naar nieuwe wapens en natuurlijk de vijanden! Ik moet eerlijk bekennen dat ik het verhaal een beetje links heb laten liggen, maar het is een leuke setting met een paar entertainende karakters (houd de game op engels om de altijd goeie Rosario Dawson te horen!).

De gunplay werkt soepel en vloeiend. Je hebt al vrij snel een heleboel wapens ter beschikking, maar je inventory bijhouden of schakelen voelt nergens moeilijk, waardoor je on the fly van strategie kunt veranderen. Plus, een paar van deze wapens is absoluut fantastisch. Zonder te veel te verklappen, maar een sheepinator is exact wat je van een geweer met die naam verwacht.

Het platformen gaat lekker, met soms wel een irritatie omdat de maps soms erg groot zijn en je (zeker in het begin) niet alles kunt vinden. Later kun je een optionele gadget vinden om je hiermee te helpen, maar dit zou makkelijker moeten kunnen. De missies dat je hier niet mee bezig bent (rennen als Clank of het eerdergenoemde racen) zijn dan ook wel een lekkere afwisseling en gelukkig spelen die ook uitstekend.

Score: 8

Ratchet & Clank is verkrijgbaar voor PS4.