Review: The Haunting of Hill House

Het komt maar zelden voor dat een hype rondom een film of serie klopt. “De engste ooit!” en “Bezoekers liepen vanwege de spanning al na vijf minuten de zaal uit!” zijn een aantal kreten die je vast een keer voorbij hebt zien komen. Ook nu zal je tijdlijn waarschijnlijk vol staan met positieve verhalen over The Haunting of Hill House. En dat is meer dan terecht, want deze serie is misschien wel het beste wat Netflix op dit moment te bieden heeft.

We volgen de familie Crain die in Hill House verblijft met de intentie om het op te knappen, te verkopen en daar flink rijk van te worden. Vader Hugh (Henry Thomas) is een enthousiaste klusser die volgens hem alles kan maken, moeder Olivia (Carla Gugino) is een dromerige architect en samen met hun kinderen Steve (Paxton Singleton), Shirley (Lulu Wilson), Theo (McKenna Grace), Nell (Violet McGraw) en Luke (Julian Hilliard) proberen ze allemaal hun best te doen om deze verbouwing zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Maar een verlaten landhuis zou een verlaten landhuis niet zijn als er geen rare dingen zouden gebeuren. Zo beginnen de kinderen te klagen over geestverschijningen en luide bonken op de muur, krijgt moeder steeds meer last van migraine en bagatelliseert vader alles wat er gebeurd en komt het zelfs zo ver dat het gezin op stel en sprong midden in de nacht het huis uit vlucht.

Deze gebeurtenis zorgt er voor dat het gezin uit elkaar valt en de kinderen dealen allemaal op hun eigen manier met hun trauma’s terwijl ze volwassen worden. Steve (Michiel Huisman) schrijft spookverhalen, Shirley (Elizabeth Reaser) runt een uitvaartcentrum, Theo (Kate Siegel) is kinderpsychologe en leeft in het gastenverblijf van haar zus , Nell (Victoria Pedretti) is depressief en Luke (Oliver Jackson-Cohen) is verslaafd aan drugs. Als het noodlot weer toeslaat, moet de familie bij elkaar komen om hoe dan ook die ene vreselijke nacht te verwerken.

Het goede aan deze serie is dat het zo intens is zonder doodeng te zijn. Je krijgt er een heel onrustig en ongemakkelijk gevoel van en je bent constant op je hoede. Spanning wordt opgebouwd, maar de climax komt niet waardoor je de hele tijd in dat gevoel blijft hangen. Naast hun uitstekende acteerwerk (van vooral Carla Gugino) heeft de hele cast samen met regisseur Mike Flanagan (Hush, Ouija: Origin of Evil) er een kunstwerk van gemaakt. Zo bestaat bijvoorbeeld aflevering 6 uit vijf lange scènes en bevatten veel Hill House scènes op de achtergrond veel onaangename verrassingen die je waarschijnlijk alleen ziet als je niet op de dialogen let. Neem maar van ons aan dat je daar wel op let, want je wilt heel graag weten wat er nu die ene nacht gebeurd is.

Omdat de serie steeds van heden naar verleden springt en soms iets minder ver en dan weer wel iets verder terug is het in het begin moeilijk bij te houden waar je nu bent en wie nou wie is. Maar naarmate je de personages leert kennen, is die onduidelijkheid voorbij. Ook het einde is een beetje jammer; het is zeker geen slecht einde, maar het past gewoon niet bij de rest van de afleveringen en het is moeilijk te omschrijven hoe je je dan voelt. En dat moeders er na vijf kinderen nog steeds zo goed uit ziet en dat graag laat zien in haar riante assortiment kamerjassen, is ook ongeloofwaardig. Maar dat kan ook jaloezie zijn, aangezien er hier na een bevalling vier jaar geleden er nog steeds uit wordt gezien alsof er een zwangerschap van zes maanden gaande is.

Als je op zoek bent naar jump scares dan is deze serie niets voor jou (al zit er één geweldig getimede jump scare bij). Ben je op zoek naar een goed verhaal met goed acteerwerk en een sfeertje waar je u tegen zegt, zet deze dan zeker op je lijst.

Score: 8.5