Review: Dead Cells

©Motion Twin

Als je net als ik opgegroeid bent met games uit het metroidvania genre, dan zie je dat de markt hiervoor aanzienlijk kleiner is geworden. Games als Aria of Sorrow en Metroid; Zero Mission worden helaas niet echt meer gemaakt. Toen kwam daar Dead Cells: Een combinatie van het 2d platformen en verkennen met de gruwelijke moeilijkheidsgraad en learning curve die je herkent uit Soulsborne games. Voor je je zorgen maakt of deze game misschien te veel tegelijk wil zijn, laat me je gerust stellen. Dead Cells is een game die aan alle vragen voldoet.

Er is een verhaal in Dead Cells, maar dit zal niet door cutscenes of een grootse CGI intro verteld worden. Net als bijvoorbeeld Dark Souls is het verhaal te vinden in je omgeving. Kleine hints worden gegeven door briefjes, kapotte spullen en enkele karakters die je op je reis over het eiland tegenkomt. En geloof mij: Het is een lastige reis. Elke keer als je doodgaat (en dat zal vaak zijn) start je weer helemaal vooraan met de basic wapens. Niet alleen dat: De hele omgeving wordt opnieuw geconfigureerd. Elke keer kom je dus voor een nieuwe uitdaging te staan. Dit is in het begin enorm overweldigend, maar zodra je de knijpjes van het vak begint te leren vlieg je door het begin heen.

Door de soepele gameplay rol, vlieg en hak je soepel langs de vele vijanden die je tegenkomt. Dead Cells vraagt snelle reflexen van je en straft je als je het niet bijhoudt, maar biedt ook een hoop alternatieven voor elke soort gamer. Ben je meer een hack & slasher? Pak een zweep en zwaard. Een afwachtende gamer? Pak bommen en een schild. Genoeg variatie om dingen uit te proberen en te leren. Door de 8bit graphics lijken de wapen wel redelijk op elkaar en is het soms lastig precies te zien wat je oppikt.

Overall is het een game waar je als Metroidvania (en Soulsborne) fan heel veel zult vinden om van te houden. Voor een meer casual gamer is de vroege difficulty spike misschien een domper.

Score: 8,5

Dead Cells is nu verkrijgbaar voor PS4, XBOX One, Nintendo Switch, PC en Mac.