Review: Aladdin

Aladdin

Aladdin is al weer de negende live-action verfilming van Disney. Het begon allemaal in 2010 met Alice in Wonderland en het stopt nog lang niet. Dit jaar mogen we nog genieten van The Lion King, Lady and the Tramp en Malifecent: Mistress of Evil. Maar eerst is het de beurt aan Guy Ritchie; is het hem gelukt om trouw te blijven aan de Aladdin die we kennen uit 1992?

Het verhaal ken je; straatrat Aladdin (Mena Massoud) komt prinses Jasmine (Naomi Scott) tegen. Hij wil meer dan het zwerversbestaan, zij wil niet gedwongen met iemand trouwen. Dan is er nog Jafar (Marwan Kenzari) die een lamp met een geest (Will Smith) en drie wensen wil zodat hij sultan kan worden. Die lamp komt terecht bij Aladdin die via de geest bij Jasmine probeert te komen. En dat allemaal terwijl Jafar achter hem aan zit en onder het genot van zang en dans.

Guy Ritchie is aardig trouw gebleven aan het verhaal wat als een veilige keuze voelt. Er gebeurt niet veel verrassends, helaas. Aan de andere kant ook goed, want er moet ook niet te veel veranderen aan het verhaal wat je al kent (ergens is het ook nooit goed). Want die liedjes wil je uiteraard mee kunnen zingen (of playbacken, denk aan je mede bioscoopbezoekers). Hier en daar is er natuurlijk wel wat aangepast (er is zelfs een nieuw lied), maar niet genoeg voor het wow gevoel.

Iedereen is mooi, iedereen kan acteren, iedereen kan zingen (al moet Will Smith het misschien bij rappen houden) en het is zeker een genot om naar te kijken. De film is grappig, swingend en aandoenlijk (Aladdin is echt té cute, maar dan wel een kleine broertjes cute), maar waarschijnlijk alleen verrassend en spannend voor de mensen die nog nooit van Aladdin gehoord hebben.

Score: 7,5