Review: Chernobyl

Chernobyl IMDb

In het ongeloof wat Game of Thrones achterliet, kwam daar Chernobyl tevoorschijn; het nieuwe paradepaardje van HBO. Deze miniserie over de kernramp in 1986 maakt het laatste seizoen van GoT meer dan goed.

Op 26 april 1986 vindt één van de grootste rampen ooit plaats wanneer een reactor van kerncentrale Tsjernobyl midden in de nacht ontploft. In slechts vijf afleveringen wordt het verhaal van ramp tot nasleep tot rechtszaken verteld. Dit vanuit het oogpunt van wetenschappers, werknemers, de overheid en burgers die er allemaal mee te maken kregen.

Bij het kijken van deze serie komt er maar één gevoel naar boven en dat is ongeloof. Het is ongelofelijk hoe deze ramp en de afhandeling hier van konden gebeuren. Zoveel incompetentie, leugens, bedrog en ontkenningen zie je zelden. Dat allemaal omdat de (toen nog) Sovjet-Unie niet wilde toegeven dat er iets heel ernstigs was gebeurd. Zelfs tot op de dag van vandaag staat het officiële dodental op 31, terwijl we allemaal weten dat het er uiteindelijk veel meer waren.

Maar je ziet ook de offers die gemaakt zijn door de mensen die er wel de ernst van in zagen, zoals wetenschapper Valery Legasov en politicus Boris Shcherbina. Jared Harris en Stellan Skarsgård zetten ze uitstekend neer. Eigenlijk is de hele cast ontzettend goed. Je leeft mee met de hulpverleners die van niets weten, met de zwangere vrouwen die zich van kwaad bewust zijn en met de jonge soldaten die honden-doodschiet-dienst krijgen.

Het is moeilijk om iets negatiefs over deze serie te verzinnen. Het is een stukje geschiedenis wat redelijk accuraat wordt neergezet en dat allemaal gecreëerd door Craig Mazin; de man die ook The Hangover Part II en Scary Movie 3 schreef. Als we dan toch nog een minpuntje moeten noemen dan is het toch wel dat iedereen Engels praat. Het blijft natuurlijk een Hollywood productie, maar omdat de serie zo goed is, zien we dat voor deze keer door de vingers.

Score: 9