Review: God of War (2018)

©SIE Santa Monica Studio

God of War is sinds de Playstation 2 een serie over een boze man die andere boze wezens op een boze en bloederige manier kapot maakt. In het begin was dat nog supercool: grootse combat in een game die zich afspeelt in het klassieke Griekenland en exploderende ribbenkasten, wat wil een mens nog meer? Maar naarmate gamers (en daarmee videogames) ook ouder worden, moet het medium ook mee groeien. Dit is in God of War (2018) absoluut gelukt! Is het een perfecte game? Zeker niet.

In het vierde deel in de serie is Kratos gevlucht naar Midgard, het land van Noorse mythes. Na de ravage van Griekenland kijkt Kratos uit naar een rustig bestaan met zijn zoon Atreus. De game pikt op vlak na het overlijden van zijn vrouw Fey. Kratos en Atreus willen om haar laatste wens uit te laten komen haar as verspreiden vanaf de hoogste berg in de Nine Realms. Klinkt simpel, maar onderweg krijg je te maken met draugr (agressieve zombies), revenants (irritante vliegende heksen) ogres en natuurlijk komen de goden ook langs. Maar wat mooi is, is dat de actie niet centraal staat, maar het verhaal. Het is een aangrijpend verhaal over de band tussen vader en zoon en generational trauma. Alle acteurs vertellen een goed geschreven verhaal en puur hiervoor is de game al het spelen waard.

Ook de combat is als vanouds lekker soepel. Je nieuwe wapen, de Leviathan Axe, werkt heerlijk en de combinatie met Atreus die je ondersteunt met pijl & boog maakt dat gevechten niet snel saai worden. Dat is tot ongeveer halverwege de game. Hier begin je het een beetje te voelen dat letterlijk elke vijand een variatie op de drie wezens is die ik eerder noemde. Beetje jammer, plus daar komt nog bij dat elke finishing move hetzelfde blijft.

Als completionist heb ik ook nog wat dingen aan te merken op de game, met name dat de kaart niet super nauwkeurig is, waardoor teruggaan naar vorige delen van de wereld om gemiste schatten te zoeken best wel een nachtmerrie kan zijn. Ook is na het “main verhaal” weinig meer te beleven buiten twee optionele werelden, die ook vrij snel monotoon worden.

Kortom: God of War is een uitstekende game door het uitstekende verhaal, een prachtig uiterlijk en soepele combat. Het is echter niet zonder zijn schoonheidsfouten, waaronder de monotone vijanden.

Score: 8,5

God of War (2018) is verkrijgbaar op Playstation 4