Review: Clickbait

©Netflix

In Clickbait wordt ogenschijnlijk normale vader Nick Brewer (Adrien Grenier) ontvoerd en duikt later op in een online video. “At 5 million views I die” staat op het bord dat hij omhoog houdt. En hoewel dit als een spannende opzet moet dienen, stuitert Clickbait hierna van cliché naar cliché en verspilt hiermee vooral jouw tijd en energie. Let op; in deze review zullen spoilers te lezen zijn!

Het mag gezegd worden: goede mensen maken soms slechte dingen. Vooral de cast springt eruit als een talentvolle groep, geleid door Zoe Kazan en Betty Gabriel. Ook de creator en schrijver ken je wellicht: Tony Ayres is verantwoordelijk voor een van mijn favoriete Australische series Glitch. Maar in Clickbait levert hij ongelooflijk cringy materiaal.

In de eerste aflevering stapelen de clichés al op: een hysterische vrouw met modern kapsel en leren jacket, die justitie in eigen handen neemt. Een politieagent die de zaak op zich neemt om eindelijk die promotie te verdienen. Een tiener die super hacking skills heeft en beter is dan de politie. Het houdt maar niet op en het wordt nergens zelfbewust genoeg om erom te kunnen lachen. Je zult regelmatig “ok boomer” roepen, als de detectives voor het eerst Reddit ontdekken of hun telefoons tracken met de Find My Phone app. Het klinkt als mierenneukerij, maar helaas zijn dit de momenten die je bijblijven, en niet het vergetelijke verhaal.

Over het verhaal gesproken: er gebeurt zo veel ONZIN. Karakters doen van alles, maar vooral om de 8 afleveringen te vullen lijkt het. De hele “5 miljoen views” verhaallijn wordt snel vergeten en de oplossing een paar afleveringen gaat nergens heen. De uiteindelijke dader, die je na ontelbare verdachtmakingen niet ziet aankomen, slaat helemaal nergens op. Ik ben zo blij dat we in het jaar 2021 nog steeds vrouwen overal de schuld van kunnen geven terwijl alle mannen creeps zijn, maar goed, dat kan mijn mening zijn.

Clickbait lijkt interessante dingen te willen zeggen, maar maakt nooit af wanneer het daarmee begint. Karakters zijn cliché, het verhaal is voornamelijk vulling en de conclusie voelt onverdiend.

Cijfer: 4

Clickbait is nu te streamen via Netflix